Krzysztof Cyran – Jak nauczyć się grać akompaniament gitarowy niezależnie od śpiewu (czyli jak utrzymać rytm bicia, przy śpiewaniu innego rytmu)
Tu sięgamy już do arkanów sztuki cyrkowej. Na szczęście większości z nas się udaje. Będzie w punktach.
- Ogólne poczucie rytmu. Aby je rozwinąć, należy
- Klaskać, tupać i liczyć różne kombinacje rytmiczne. Na początek wystarczy na 4/4 i 6/8. Co innego prawą, co innego lewą, później dołączamy tupanie.
- Zagrać podkład (akompaniament) bez śpiewu, pilnując głównych akcentów ( czyli „raz”).
- Zaśpiewać rytmicznie bez instrumentu (z dokładnie wyliczonymi pauzami).
- Zaśpiewać rytmicznie z klaskaniem.
Gdy to się uda, ćwiczymy
- Podzielną uwagę
- Grać wolno podkład i recytować dowolny tekst z gazety, najszybciej jak się da. I Ty możesz zostać raperem!
- To samo, ale trudniej: ćwiczymy zmiany tempa recytacji – od bardzo wolnego do bardzo szybkiego i z powrotem. Chodzi o to, żeby utrzymać za wszelką cenę jednostajne tempo podkładu.
- Grać podkład tylko na „raz” (tylko jeden akord na takt, resztę dogrywać jedynie w wyobraźni) i śpiewać całość w rytmie.
Po tych zabiegach pulsacja rytmiczna każdej piosenki powinna się dla nas stać tak oczywista, jak tykanie zegara.
Jeśli mamy w pobliżu jakąś przyjazną duszę, to w zależności od stopnia jej umuzykalnienia możemy wykonać
- Zestaw ćwiczeń w parach:
- Poprosić ją o zaklaskanie prostego podkładu (np. „1,2,3,4”) do naszego wykonania „na czysto”.
- Nauczyć ją śpiewać tę piosenkę. Może być fałszywie, byle w rytmie.
- Poprosić o zagranie bicia prawą ręką na gitarze, samemu lewą zmieniać chwyty i śpiewać. Potem zmiana.
Jak mówi Jerzy Maksymiuk: „Nie ma raz – nie ma muzyki”. Przyjemnej zabawy!